Selasa, 26 Julai 2011

photographer dan si penangkap gambar lain

assalamualaikum dan selamat membace bebelan aku k. Baru baru ni aku jumpe seorng photographer yg tidak kurang hebatnyer. Mane tak hebat, tengok profile gambar2 die pernah jadi official photog tuk wedding tomok, slalu tangkap gambar vvip...huh sgt best...dan die profesional photographer k. Tapi ape yg best tentang die ni. down to under earth...hahahaha sampai tahap bawah tanah beb.walau jumpe kat parking lot. borak memng tak ingat...macam aku tanye dia. ape yg die kongsikan...macam2...yg aku tahu...ideologi die same macam aku...tak suke up gambar2 kat fb. tak suke update status kat fb...dan bnyak aku dapati ape yg die rase dan itu gak yg aku rase....so ade potensi ar kan nak jd mamcam die satu hari nnt.

ok cukup tuk intro tu k. post ni sebenarnye aku nak korang pikir sendiri. kalau korang photographer..atau org biase...ape yg buat korang rase tuk tangkap gambar???????

bg aku...mase kecik2 dulu tak mampu nak ade kamera sendiri...kamera family pon aku tak berpeluang gune....mane taknyer...nk kene beli kodak lagi...nak kene cuci lagi....masuk sekolah...aku suke tangkap gambar pakai kamera kawan aku..lookman name die...hahahahaha....masuk matrik plak...aku suke tgkap gambar pakai kamera handset kawan aku gak..paan name die...sekarang die pon maen dslr gak...
sampai la aku habis matrik...aku beli sendiri handfon sony erricson 810i yg mempunyai kamera built in 2MP. aku sgt gembira ngan handfon tu sebab aku ade kamera yg aku sentiasa bawak kemane2 sahaja...masuk tandas pon aku tangkap gambar...

so erti gambar bg aku bukan kuliti kamera, dan jugak bukan kualiti komposisi sesebuah gambar tu...bg aku gambar adalah ape yg aku lalui dan ape yg aku nak kenang walau sepuluh tahun lagi.

dan sekarang aku dah ade dslr sendiri, beli ngan hasil 100% titik peluh sendiri tapi aku rindu saat aku menggunakan kamera handfon....ntah mungkin lumrah manusia pandang pada luaran. ade dslr terus cop photographer...ntah letih sebenarnyer...

dan bila dah pakai dslr ni...macam2 gadjet yg aku nak beli.tak pikir dah mampu ke tidak..terus berangan nk tu nak ini. hasil gambar...sgt teknikal...terase terdesak ketika mengambil gambar...sebab nak memenuhi expectation orang...huh serius aku rindu.

bila berjalan2....gambar standart pelancong la kan...setiap tempat nak amek gambar...sekarang dalam trip2 yg aku pergi tu...kadang kadang sampai ade 2,3 photogrpher....tapi ape yg aku nampak....tak semua photographer suka mengambil gambar berbanding diambil gambar...hehehehe

dalam satu2 gambar yg cantik
korang nak berada dalam gambar tu ke atau korang nak berada disebalik gambar tu?????

korang pikir2 sendiri...yup aku nak gambar yg menjadi kengan aku aalah gambar yg aku tangkap sendiri...

pada adik2 yg baru nak menceburkan diri dalam bidang ni.pikir2 kan lah sedalamnyer....sebab tak mudah tuk memenuhi kehendak orang dan tidak mudah nak terus berpegang pada prinsip sendiri.

bila dah ade kamera...tolong cari keikhlasan ketika mengambil gambar...insyallah gambaru akan memberi makane kepada orang lain...tidak pada oarang lain...pada diri kita jugak sudah memadai...ok

sampai sini sahaja...thanks sudi bace...

Tiada ulasan: