Rabu, 22 September 2010

raya 2010

salam lebaran semua
hahahahahahaha
assalamualaikum.......
raya raya raya....
tak banyak beza dari tahun2 sudah....
tp tetap ade kemeriahan untuk diraikan.....

ok nak citer pasal raya celebration on my own familys way...
memang unik...ade yg setuju ade yang tidak.....

kebiasaannyaer.....
opsss tak sesuai rasenyer gune perkataan kebiasaanyer...
sebab memng dari dulu sampai skang kami akan beraya dikampung yg terletak di Pagoh, Muar.
spend dalam 3 hari......
tak pernah lagi aku beraya kat rumah sendiri....
kami ade alasan kami sendiri.....
yup kami dah ade family besar...kalau sambut kat rumah kami pon akan tetap ade kemeriahanyer...adik beradik,anak buah yg dah bertambah pada raya keenam menjadikan aku pakcik yg mempunyai 12 org anak buah...jiran tetangga dan sahabai handai yg akan turuat same beraya kat rumah kami.....

ni ayat mak bapak aku.....
"selagi atok hidup, selagi tu la kita akan beraya di kampung"
dulu kekecik aku slalu bising..kenape kene balik kampung...
bosan......ramai sepupu2...
kne kongsi macam2....makan reramai...sampai mak aku tak bg perhatian kat aku pon.....
tak dapat beraya rumah kawan2......jauh dari semua org yg aku kenal...
tp skang aku dah paham...hahahahhaha
thanks tuk pengajaran ni......

kampung mak dan ayah aku satu pekan jer..tp kampung lain2 lah....ade la dalam 20minit perjalanan....
mak aku nak tunggal dan mempunyai 3orang anak angkat...mak ngah , pok de, dan arwah pakcik.....
mak aku dah takde bapak....so yg tinggal cume nenek saje..tapi kami panggil atok betina.....panggil atok la kirenyer.........same seperti belah bapak aku.....tk punye ayah gak bapak aku ni......
tp bezanye bapak aku ade ramai adik beradik....

kalau kami tak balik kampung....atok kami nak beraya dengan sape????
memng die ade ramai sedara mara yg saban tahun akan melawat die..ade mak cik (isteri arwah pakcik) dah mak ngah serta cucu2 lain die...tp mane same tanpe kehadiran mak aku kan.......
so kami beraya di sane je la...settle masalah..hahahahahahahaha

ade orang berbunyi gak....
setiap kali raye rumah kami tertutup...sampai raye ke3 baru kami balik.....
a[e pendapat kate..kene utama kan jiran tetangga...sebab batu sakit kite....susah senang kite mereka yg pertama membantu...bukan keluarga yg jauh nun.....
betol pendapat tu......
tp keluarge still keutamaan kami..
hahahhaha tapi jiran2 aku faham...cume org luar yg tak kenal kami dan ape bila dengar citer kami je yg tidak senang ngan cara kami...
sebab caa ni la aku berazam tuk buat bende yg same kalau aku dah bekeluarga nnt.....

k move on...
cite pasal kronologi raye aku plak k.....

khamis
still kerja kat bengkel mechanical lagi separuh hari..thanks boss bg half day..
naik bus ke Muar.....
sebab mak bapak aku pon dah gerak muar..kampung ku..hahahahahahha

jumaat
raya...yeeehhhhh...
mase nak p semayang raye hujan...lepas semayang raye....sesi bermaafan dan sesi kutip duit raye..aku still dapat duit raye tau..hahahahahahahaha

sabtu
pergi rumah atol belah bapak aku.....
lepas lunch n beborak kami terus singgah menginggah......
ke rumah
pak lang, pak itam, sepupu bapak aku, sedara mara bapak aku, tok teh...n balik semula ke kampung belah mak aku.....
malam mase ni memng tak muat tempat tido..hahahahaha pepandai la cari tempat tido..hahahahahaha

ahad
kami akan pulang ke rumah kami...dalam perjalanan aku biasenye akan singgah rumah akak aku yg sulong kat batu pahat....
dalam perjalanan ke batu pahat..dapat call....
jiran sebelah rumah memerangkap bekas guru mengaji aku meninggal dunia...
dah lame sakit...sakit barah payudara tak silap aku.....
alhamdulillah die pergi dengan keredhaan semua...
kami terus balik dan sempat jumpa tuk memberikan penghormatan terakhir.....
mase die sakit dulu aku dah p melawat mase time aku balik rumah time bulan pose dulu.....
so tak terkilan sgt la.......
alfatihah....

thanks sedekahkan alfatihah tuk jiran aku k...

dah sampai rumah....biase ar......kawan2 punye part..habiskan mase ngan kengkawan ar.....

k sampai sini je nak celoteh....

layan ade sikit gambar raye....

Tiada ulasan: