Rabu, 8 Disember 2010

ketuanan melyu takde guna tuk melayu!!!!

1. haa baca tajuk tu mesti korang rase hangat sikit kan. kali ni aku nak bercerita tentang kejadian yang berlaku di sekeliling aku dan aku gak nak bg pendapat. nak suarakan bantahan aku depan dieorng sape la aku kan. budak2 yang tak tau pape pasal negara dan politik. so aku pilih blog aku ni tuk aku kutuk dieorang tanpe perlu memikirkan fakta atau sejarah. yang menjadi asas aku tulis ni adelah atas dasar pendapat aku semata mata.

2. ade dikalangan orang melayu sendiri yang mentalitinya macam orang asing. asing pada sesape pon.
nak kate melayu dah terang2 die tak rase die melayu, nak kate mat salleh , adui tok sah la. typical melayu selalunye

takkan menonton wayang melayu
taknak beli kereta tempatan ( at last beli gak sebab tak mampu)
tak suke ahli politik itu , ahli politik ini
kate sipolan tu makan duit rakyat banyak
melenting harge minyak naik
dan macam2 lagi.

3. soal ketuanan melayu dan ketuanan rakyat yang baru2 hangat dibicarakan kat mane2 pon. termasuk kat tempat aku kerja. ape pendapat dieorng???????
mereka rela menyokong ketuanan rakyat sebab katanye
" ade melayu tolong ko???"
"ko susah sape tolong, melayu???"
"ade along melayu???? ko takde duit ko pg kat along cina gak"


4. dengar ayat2 kat atas tu aku buat bodo je. aku pelatih dan tak layak pon bersuara. so aku just pk ape yg betol dan tak betol. balik bace pasal ketuanan melayu dan ketuanan rakyat.

5. ape kite dapat kalau ketuanan rakyat yang dipegang dan diguna pakai????
adekah mereka akan lebih membantu orang melayu atau akan menindas orang melayu????
ape yang kite rase sekarang kite ditindas??? yang memerintah orang melayu kan....jadi kite kate plak orang melayu tak bantu kite, orang melayu tindas kite. ok klo bukan melayu yang dapat tampuk pimpinan. ko rase ade logik mereka akan jalankan kesaksamaan antara rakyat?

6. sudah la, ko rela tgk bangsa lain kawal kite asalkan semua melayu same2 susah macam ko...kan...
aduh pendapat ko tu common la..tak masuk akal.

7. gelak sakan komen kereta buatan malaysia, ape malaysia buat sume low kualiti, tak kire kereta, movie, music, kraft tangan dan semua la pada ko kalau barang malaysia memng hampeh kan.
ko banding kan dengan negara mana?????

8. balik ko kaji yg kite ni negara membangun, lain tarafnye dengan negara maju. instead of slahkan orang lain, ape kate ko tgk ape subangan ko kat negara??????
setakat gaji sebulan ko same ngan pendapatan aku buat kerja sampingan aku dengan hanya 4 hari tu ko nak complian melayu tak bantu melayu?????
macamner melayu boleh layak bantu melayu kalau melayu tu kau.

9. ape yang kite ikut orang buat ko kate kite poser, ape yang orang luar buat ko agung2kan. teruskan la. mungkin ko akan dapat bantuan dari obama kot. takpon ade kawn2 ko dari bangse lain yang ajak ko jadi business partner sebab ko tak boleh kerjasama ngan melayu.. sebab ko nak jadi sleeping partner kan...tu yang terlalu banyak sgt melayu bawak kete mewah hasil jualan langsung kan...ade ker??????

10. k la aku harap kite support ape yang mampu. bagi komen membina bukan menghina.


thanks

Tiada ulasan: